Coraz popularniejsze staje się prowadzenie handlu towarami sprowadzanymi z Azji, a dokładnie z Chin.
Przykładem jest tu dystrybuowanie towarów AliExpress, ale nie brakuje również podmiotów w węższym zakresie, jak na przykład tylko papiernictwo. Jak w takim razie prezentują się ceny transportu morskiego z Chin do Polski?
Frachtem morskim zajmują się profesjonalne firmy, które oferują różną specyfikację kontenerów. Do najpopularniejszych odmian należą takie, jak na przykład Flat Rack, Open Top czy Hard Top. Mogą służyć do przewozu ładunków ciężkich, wysokich, a także sypkich, które nie mogą być załadowane przez drzwi do kontenerów o standardowej konstrukcji lub ze względu na inne wymagania. W przypadku towarów niebezpiecznych – ładunków IMO Class – zarówno eksportowanych, jak i importowanych, stosuje się specjalne zasady transportu.
To najpopularniejsze sposoby na transport morski z Chin do Polski. Ze względu na charakterystykę różnych materiałów – gabaryty, ciężar czy specyfikę, ceny frachtu morskiego mogą się różnić. Dlatego warto się zapoznać z obowiązującymi stawkami.
Niestety na rynku obejmującym fracht morski zauważa się stały trend rosnących cen. Transport z Chin do Polski za ładunek FCL przy wykorzystaniu kontenera 40’ HC może kosztować nawet 5700 $. Jest to i tak wyższa cena w porównaniu z poprzednimi latami, a przewidywania mówią o tym, że stawki mają sięgać nawet do 8000 $ za dokładnie taki sam typ transportu.
Nie jest to dobra wiadomość zarówno dla handlarzy, jak i firm transportowych. Rosnące stawki powodują, że coraz bardziej zaciera się granica pomiędzy transportem kolejowym i morskim, co może spowodować przeważenie szali na drogę lądową. Rosnące ceny za fracht morski są uwarunkowane m.in. pandemią i nie jest powiedziane, że po wygaszeniu tej sytuacji nie pojawią się stare ceny.
Transport morski z Chin do Polski to rozwiązanie, z którego często korzystają polskie firmy. Zajmują się one zwykle dystrybucją importowanych towarów – mogą to być ubrania, RTV i AGD, części mechaniczne, ale także wciąż zdobywające popularność domy z gotowych elementów.
Ze względu na COVID-19 importerzy musieli liczyć się ze spadkiem liczby zamówień i przestojem w biznesie. Na szczęście w czwartym kwartale 2020 roku nastąpiło odmrożenie gospodarki i wiele z nich z powrotem uzyskało płynność finansową.
To, że transport morski z Chin do Polski jest tak często wybierany przez rodzime firmy, spowodowane jest oszczędnością pieniędzy. Materiały i urządzenia z Azji są dostępne w znacznie niższych cenach, nawet jeżeli doda się do tego koszt transportu.
Oprócz tego transport morski z Chin do Polski umożliwia przewożenie materiałów o różnym charakterze – FCL, LCL i o dowolnej wadze. Pozwala to zaoszczędzić wiele pieniędzy na bardziej kosztowych opcjach, na przykład transporcie lotniczym. Dla porównania, jeżeli polski przedsiębiorca chciałby zdecydować się na transport drogowy z Chin do Polski, to musiałby liczyć się z kosztem nawet 20 000 euro za jeden fracht.
Zdj.główne: Chanaka/pexels.com